Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op huisartsen.startpagina.nl

smaakverlies

Kees
05 Nov, 2006 22:10

Beste lezer

in augustus ben ik 8 dagen opgenomen in het ziekenhuis. ik had een ontsteking in mijn voet. ik heb in korte tijd 4 soorten antibiotica gehad. nu ben ik daarna mijn gaan merken dat mijn smaak is afgenomen. zout en zoet proef ik nog maar de echte sensatie van smaak ben ik kwijt. gaat dit weer over?

groeten,

Kees

Bewerkt 27 Jun, 2012 18:41
sofia
08 Nov, 2006 11:11

dit kan door de medicijnen komen .anders ga je even naar de huisarts als je het niet vertrouwd veel sterkte .sofie

Carel
06 Mei, 2009 12:20

In juli 2007 heb ik Lamesil geslikt. Na vier weken merkte ik dat ik mijn smaak volledig kwijt was. Onmiddellijk ben ik met het slikken gestaakt. De eerste weken kon ik door het smaakverlies heel moeilijk eten. Na twee of drie happen hielden mijn hersens het slikken tegen als het ware. Nu (mei 2009) proef ik nog steeds eigenlijk niets. Alleen prikkels op mijn tong bij scherp eten geven mij een soort van smaaksensatie. Nu mijn arts mij meldde dat na zo'n lange tijd ik niet mag verwachten dat de smaak nog terugkeert, raak ik daar toch min of meer depressief van. Is een soortgelijk geval in de wetenschap eerder voorgekomen?

Dick

Bigitte Walbeek
07 Sep, 2009 09:52

Hallo

ik liep al een aardig tijdje met een voetschimmel rond ,en had al vanalles geprobeerd

tot die fatale dag ! dat ik mijn huis arts belde en zij dat ik nu echt iets goeds wilde hebben,

nou dat heb ik geweten ook.ik kreeg terbinafine 250mg tabletten { lamisil } dat was 2 juni 2009.een kuurtje van 6 dagen

en pas na een week van het stoppen van de kuur ,raaktje ik mijn smaak kwijt,

ik zat een broodje te eten en dacht wat is dit ? er zit geen smaak aan en wat ik proefde was heel zout en smaakte naar ijzer of zoiets,

en een golf van angst schoot door me heen,want dit had ik al eerder meegemaakt ik was mijn smaak weer kwijt voor de derde keer,

gelukkig bewaar ik alles,zo ook mijn oude agenda,s eerste keer smak verlies 1980.door strumazol een schildklier medicijn.

en in 2000 weer door strumazol.eerste keer was mijn smaak binnen 3 weken terug,twede keer 5 weken.

dus hielt mezelf vast aan de vorige keren.

eten ging echt haast niet ,

alles wat je eet smaakt naar stopverf echt heell erg smerig,je krijg er kokhals neigingen van.

het gaat gewoon niet.

alleen alles wat zo naar binnen glijd ging er in.zoals pap vla soep.nou en dat elke dag ???

zelfs een glas water was net of je een slok zee zout naar binnen kreeg.

en elke ochtend was het weer proberen,

maar nee hoor,de weken kropen voorbij en ik ging steeds meer afvallen,

dat ging niet goed ,

ik naar de huis arts,die had er in eerste instantie nooit van gehoord!!!!!!

ik had zelf al op het foute medium gekeken,internet???? en heb hem laten lezen ,maar hij wist er geen raad mee.

dat voelde niet fijn kan ik je zeggen,je voelt je echt moedeloos. ze kunnen de grootste operatie,s uitvoeren ,maar zoiets als smaakverlies weten ze nikks van,ja dat het bestaat.maar niet wat er aan te doen!

na 5 weken ben ik naar een natuurgeneeskundige geweest.

ik had zelf namelijk het idee dat die troep mijn lichaam uit moest,

dus ontslaken dan maar,

nou dat heb ik gedaan,en ik kreeg allerlei middeltjes om mijn maag lever nieren enz,te reinigen.

en of het heeft geholpen weet ik niet zekker maar eindelijk na 7 weken smaakloos te zijn geweest heb ik mijn smaak weer terug,het ging heel erg langzaam maar uit eindelijk kan ik weer genieten van alles.

ik woog 62 kilo en ben 1,72 lang dus kon niet echt veel missen.en ben in totaal 8 kilo afgevallen.

dus bij deze wil ik wel even zeggen dat ook ik nu nooit meer medicijnen inneem zonder de bijsluiter te lezen.

en dat TERBINAFINE de groorste TROEP is voor voet schimmel die er bestaat,

ps ben wel van mijn voetschimmel af,

maar dit wil je echt nooit meemaken,want de kans bestaat ook dat je smaak nooit meer terug komt.

want alles draait om smaak ,heel de dag door.

en dan tot slot dat foute medium internet heb ik meer aan gehad dan mijn huisarts.

en ik wilde dit verhaal er toch opzetten voor anderen slachtoffers van terbinafine.

veel sterkte brigit

Anja van Gool
22 Jul, 2010 19:08

Hallo Bigitte,

Wilde even laten weten dat ik ook mijn smaak helemaal kwijt ben na het gebruik van terbinafine. Wat een … spul zeg! Dit was mijn tweede kuur. De eerste keer was 3 jaar geleden. Dat was een kuur van een maand. Maar mijn kalknageltje (waarvoor ik het gebruikte) kwam gewoon weer terug. Vorige maand naar de huisarts geweest om te vragen of het nageltje niet verwijdert kon worden. Nou, dat vond ie een leuke grap. Maar weer een kuur dus, maar nu voor 3 maanden. Na 6 weken gebruik ben ik dus mijn hele smaak kwijt. Alles smaakt bitter en ik word er knap chagrijnig van. Heb nu wel iets meer hoop om mijn smaak terug te krijgen na het lezen van jouw verhaal. Maar inderdaad mensen,,,,,,,laat die rotzooi staan. Je word er echt niet blij van!

Groet,

Anja

mirjam
29 Sep, 2010 17:58

Ook ik ben na 4 weken mijn smaak kwijt geraakt, nou ja je proeft wel iets , maar wat? Ja het is heel frustrerend :-(

Ik heb net dit artikel uit 1992 gevonden en daarin staat dat de smaak altijd terug komt met een gemiddelde van 4 weken (tussen de 1 en 12,5 week) Ik zit nu 2,5 week zonder smaak maar heb het gevoel dat er soms weer iets meer is ( of het is gewenning)

http://www.ntvg.nl/publicatie/smaakverlies-tijdens-gebruik-van-terbinafine-0/pdf

darja
24 Mrt, 2012 23:09

Ik heb vorig jaar medicijn ingenomen tegen kalk nagel. ik heb alleen 5 tabletten geslikt. ik heb mijn smaak verloren.ik heb er mee gestopt.sinds 2001 heb ik dit probleem , ik ben door verwezen naar KNO arts in OLVG in Amsterdam , hij heeft allerlei onderzoeken gedaan. om echte ziektes uitsluiten. ik was gezond .ze hebben niets voor mij gedaan ook second opinie in AMC gedaan ze kunnen ook niets doen, geen behandeling. ik voel me onzettend somber van. ik kan niets eten alles is zuur. wie kan mij helpen

loes
27 Mei, 2012 08:57

Bigitte Walbeek Schreef:

——————————————————-

> Hallo

> ik liep al een aardig tijdje met een voetschimmel

> rond ,en had al vanalles geprobeerd

> tot die fatale dag ! dat ik mijn huis arts belde

> en zij dat ik nu echt iets goeds wilde hebben,

> nou dat heb ik geweten ook.ik kreeg terbinafine

> 250mg tabletten { lamisil } dat was 2 juni

> 2009.een kuurtje van 6 dagen

> en pas na een week van het stoppen van de kuur

> ,raaktje ik mijn smaak kwijt,

> ik zat een broodje te eten en dacht wat is dit ?

> er zit geen smaak aan en wat ik proefde was heel

> zout en smaakte naar ijzer of zoiets,

> en een golf van angst schoot door me heen,want dit

> had ik al eerder meegemaakt ik was mijn smaak weer

> kwijt voor de derde keer,

> gelukkig bewaar ik alles,zo ook mijn oude agenda,s

> eerste keer smak verlies 1980.door strumazol een

> schildklier medicijn.

> en in 2000 weer door strumazol.eerste keer was

> mijn smaak binnen 3 weken terug,twede keer 5

> weken.

> dus hielt mezelf vast aan de vorige keren.

> eten ging echt haast niet ,

> alles wat je eet smaakt naar stopverf echt heell

> erg smerig,je krijg er kokhals neigingen van.

> het gaat gewoon niet.

> alleen alles wat zo naar binnen glijd ging er

> in.zoals pap vla soep.nou en dat elke dag ???

> zelfs een glas water was net of je een slok zee

> zout naar binnen kreeg.

> en elke ochtend was het weer proberen,

> maar nee hoor,de weken kropen voorbij en ik ging

> steeds meer afvallen,

> dat ging niet goed ,

> ik naar de huis arts,die had er in eerste

> instantie nooit van gehoord!!!!!!

> ik had zelf al op het foute medium

> gekeken,internet???? en heb hem laten lezen ,maar

> hij wist er geen raad mee.

> dat voelde niet fijn kan ik je zeggen,je voelt je

> echt moedeloos. ze kunnen de grootste operatie,s

> uitvoeren ,maar zoiets als smaakverlies weten ze

> nikks van,ja dat het bestaat.maar niet wat er aan

> te doen!

> na 5 weken ben ik naar een natuurgeneeskundige

> geweest.

> ik had zelf namelijk het idee dat die troep mijn

> lichaam uit moest,

> dus ontslaken dan maar,

> nou dat heb ik gedaan,en ik kreeg allerlei

> middeltjes om mijn maag lever nieren enz,te

> reinigen.

> en of het heeft geholpen weet ik niet zekker maar

> eindelijk na 7 weken smaakloos te zijn geweest heb

> ik mijn smaak weer terug,het ging heel erg

> langzaam maar uit eindelijk kan ik weer genieten

> van alles.

> ik woog 62 kilo en ben 1,72 lang dus kon niet echt

> veel missen.en ben in totaal 8 kilo afgevallen.

> dus bij deze wil ik wel even zeggen dat ook ik nu

> nooit meer medicijnen inneem zonder de bijsluiter

> te lezen.

> en dat TERBINAFINE de groorste TROEP is voor voet

> schimmel die er bestaat,

> ps ben wel van mijn voetschimmel af,

> maar dit wil je echt nooit meemaken,want de kans

> bestaat ook dat je smaak nooit meer terug komt.

> want alles draait om smaak ,heel de dag door.

> en dan tot slot dat foute medium internet heb ik

> meer aan gehad dan mijn huisarts.

> en ik wilde dit verhaal er toch opzetten voor

> anderen slachtoffers van terbinafine.

> veel sterkte brigit

Hallo, Bigitte,

Ik hoop dat jij me helpen kan en raat kan geven.

Ik heb 3 maanden geleden ook terbinafine geslikt .

Ik kreeg een kuur van drie maanden. Ik heb de pillen 1 maand geslikt en kreeg toen problemen met mijn smaak.

Ben gelijk gestopt met de terbinafine. Nu 3 maanden later heb ik nog geen smaak en eten is een ramp. loop ook bij de KNO arts en heb al enkele onderzoeken gehad maar net als bij jou kunnen ze niks vinden.

En ja ook ik ben nu bezig met zoeken hoe ik dit spul uit mijn lichaam kan krijgen.

Zou jij mij kunnen laten weten wat jij genomen hebt om je smaak weer terug te krijgen. Ik ben nu al 7 kilo afgevallen en wil zo niet verder.Van 60 kilo naar 53 kilo is wel genoeg.

Hoop dat jij me helpen kan, zodat ik weer gewoon kan genieten van eten.

Groetjes Loes.

Loes
27 Mei, 2012 09:00

Hallo, Bigitte,

Ik hoop dat jij me helpen kan en raat kan geven.

Ik heb 3 maanden geleden ook terbinafine geslikt .

Ik kreeg een kuur van drie maanden. Ik heb de pillen 1 maand geslikt en kreeg toen problemen met mijn smaak.

Ben gelijk gestopt met de terbinafine. Nu 3 maanden later heb ik nog geen smaak en eten is een ramp. loop ook bij de KNO arts en heb al enkele onderzoeken gehad maar net als bij jou kunnen ze niks vinden.

En ja ook ik ben nu bezig met zoeken hoe ik dit spul uit mijn lichaam kan krijgen.

Zou jij mij kunnen laten weten wat jij genomen hebt om je smaak weer terug te krijgen. Ik ben nu al 7 kilo afgevallen en wil zo niet verder.Van 60 kilo naar 53 kilo is wel genoeg.

Hoop dat jij me helpen kan, zodat ik weer gewoon kan genieten van eten.

Groetjes Loes

horst
27 Jun, 2012 18:41

vraag ik heb nu 3jaar mijn smaak kwijt ben 15 killo afgevallen en niemand kann me helpen heb alle ondezoeke doorlopen accupunktur hno scenner all all ik weet geen rat meer Wat kan ik nog proberen ik weet het niet meer