Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op huisartsen.startpagina.nl

zwijgplicht van de huisarts

Suzie
19 Jun, 2007 16:50

ik zit met een vraag over de zwijgplicht.

mijn relatie is pas stuk, en ik ben er net achter gekomen dat ik zwanger ben.

ik heb dit mijn ex-partner verteld, en die gelooft mij niet, en suggereert vanalles.

hij zegt dat hij met zn huisarts erover gesproken heeft, en dat zij voor hem alles uit gaat zoeken via mijn huisarts.

mag dit zomaar?

mogen huisartsen onder elkaar gegevens uitwisselen, en vertrouwelijke informatie over een patient??

alvast bedankt!

Bewerkt 14 Jul, 2010 16:26
maria
20 Jun, 2007 22:05

Een zorgverlener mag alleen inlichtingen geven aan andere zorgverleners als dit in het belang van de behandeling van de betreffende patient is.En dus niet aan echtgenoten, exen of vrienden, tenzij u de zorgverlener daarvoor uitdrukkelijk toestemming hebt verleend. Hij/zij mag dus geen inlichtingen over u geven aan de huisarts van uw ex.

Het is overigens niet onverstandig om uw huisarts er even op te attenderen dat iets dergelijks speelt. Vooral als artsen elkaar ergens “sociaal”ontmoeten kunnen ze wel eens loslippig zijn. Ookals uw huisarts een electronisch dossier heeft dat toegankelijk is voor bv. weekendartsen doet u er goed aan om hem/haar er op te attenderen dat u niet wilt dat uw gegevens voor andere artsen toegankelijk zijn.

Maria

Margo
06 Apr, 2009 20:49

Heeft een dokter zwijgplicht welke leeftijd je ook hebt?

lynn
08 Mei, 2009 17:06

neen onder de 18 heeft hij geen zwijgplicht tegenover je ouders.

yasmine
16 Feb, 2010 00:50

ik ben niet meer zwanger maar me vriend denkt van wel maar ik heb heb miskraam gehad ik wist niet hoe ik het moest vertellen maar nu zit ik er mee kan mijn huis arts tegen mijn man zeggen dat ik miskraam heb gehad of niet ik ben bang dat hij het niet voor mij wil doen want mijn arts weet niks over de miskraam kan de huis arts het voor mij doen of mag dat de huis arts niet doen ik wil het heel graag weten

Rimon
10 Jul, 2010 03:12

yasmine Schreef:

——————————————————-

> ik ben niet meer zwanger maar me vriend denkt van

> wel maar ik heb heb miskraam gehad ik wist niet

> hoe ik het moest vertellen maar nu zit ik er mee

> kan mijn huis arts tegen mijn man zeggen dat ik

> miskraam heb gehad of niet ik ben bang dat hij het

> niet voor mij wil doen want mijn arts weet niks

> over de miskraam kan de huis arts het voor mij

> doen of mag dat de huis arts niet doen ik wil het

> heel graag weten

Rimon
10 Jul, 2010 03:13

ik moet van mijn ouders een ondertekende brief krijgen van mijn huisarts met daar in staat dat ik geen drugs of nicotine gebruik. het is zo ik heb pas deze week nog geblowt en gerookt. valt dit ook onder een zwijging van een dokter ik bedoel de huisarts kan wel zwijgen maar mag hij het ook op papier zetten dat ik niks gebruik.

alvast bedankt.

Rimon

Gonny Roulaux
14 Jul, 2010 16:26

ik zit in een konflikt met mijn partner en zij heeft dezelfde arts mag zij met haar over mij praten .

Wij zijn wel getrouwd maakt dat wat uit.

b.v.dank Gonny